Actualment i en les anomenades societats avançades, el desig de benestar influencia o pot influenciar les nostres decisions diàries, des de la pasta de dents i el xampú que utilitzem de bon matí, fins a allò que mengem durant el dia, el tipus de llit i cosmètica que usem per la nit, o el lloc on decidim passar el cap de setmana.
I és que tot i que indústria i benestar semblin dos conceptes simbòlicament antagònics, podem trobar moltes activitats empresarials rere el benestar de les persones, basades principalment a oferir productes o serveis destinats a estar més saludables i millor físicament, a retardar els efectes de l’envelliment o a prevenir el desenvolupament de malalties.
Això és el que pretén aquesta publicació. Ser un mapatge exhaustiu de les empreses catalanes que competeixen de manera cross-sectorial en algun d’aquests negocis, oferir una anàlisi dels consumidors i de les tendències de futur i apuntar reptes estratègics per millorar la seva competitivitat.
Des d’un iogurt Activia de Danone al nou espai spa Aire de Barcelona, passant per una crema de tractament facial de Skeyndor, la línia Siken Form de Laboratorios Diafarm, els perfums per a cosmètics de Bastet o Eurofragance, l’aparell d’electroestètica antiaging Accura de Sorisa o els centres esportius d’UBAE. Tots aquests productes i serveis els ofereixen empreses que, tot i pertànyer a sectors a priori molt diferents (cosmètica, alimentació, complements alimentaris, maquinària electroestètica, proveïdors de centres d’esport i wellness, etc.), comparteixen l’objectiu creixent en el mercat d’oferir benestar a les persones. Podem agrupar el que hem anomenat “indústria del benestar” en tres segments: l’alimentació saludable, la bellesa i els centres d’esport i wellness.
L’Organització Mundial de la Salut preveu que més de 2.300 milions de persones al món tinguin sobrepès l’any 2015 i que la població de persones de més de 60 anys s’hagi quadruplicat l’any 2050. Una transformació demogràfica mundial d’aquest tipus té profundes conseqüències per a cada un dels aspectes de la vida individual, comunitària, nacional i internacional. Totes les facetes de la humanitat (socials, econòmiques, polítiques, culturals, psicològiques i espirituals) experimentaran una evolució. Al món hi ha 30 milions de persones amb demència i l’any 2050 es projecta que aquesta xifra sigui de 100 milions. Canvis com aquests han fet sorgir una consciència pel benestar i una demanda de productes més sofisticats, segurs i preventius.
Hi ha, per tant, una gran oportunitat que requereix que les empreses trobin el seu lloc en una indústria que pot generar riquesa i alhora provocar benestar personal.
Marta Marsé Vidri i Nuria Juan Costa
Departament d’Empresa i Ocupació. Generalitat de Catalunya
Coautores de La indústria del benestar a Catalunya
Fitxa de compra a la Llibreria en línia | Text complet en PDF
Altres títols de la col·lecció Les diagnosis de l’OPI a Publicacions de la Generalitat