El general Josep Moragues. Símbol, heroi i màrtir – La seva representació l Post de Jordi Miravet

General Moragues

La tradició popular durant generacions, ha personalitzat en el General Moragues la lluita i el sacrifici en defensa de les Constitucions i llibertats de Catalunya. En el seu moment hi va contribuir el poema que li va dedicar Àngel Guimerà:Lo cap d’en Josep Moragues, publicat l’any 1887; però en cada moment hi ha hagut un fet o un altre que ha ajudat a mantenir viva aquesta simbologia.

Els fets històrics ho avalen perquè amb l’acarnissament que es va fer a la seva persona i a les seves despulles, es volia atemorir els catalans. La intenció era mostrar públicament la destrucció del nostre sistema polític, així com la repressió indiscriminada i permanent que s’instaurava. Contràriament, per als catalans de totes les èpoques ha estat un símbol i la seva representació un repte artístic i conceptual.

El municipi de Sant Hilari Sacalm li va erigir un monument de gran format l’any 1991, obra de l’escultor Domènec Fita Molat.

El Memorial 1714, va utilitzar el bust del General Moragues, en la seva exposició “L’intent d’anorrear un poble -1714…1725” inaugurada l’Onze de Setembre de 2001. Es volia una imatge que sintetitzés el dolor i la desesperació que va caure sobre Catalunya i se’n va fer ús de la representació que del cap d’en Moragues havia publicat l’any 1935 la revista La Tralla.

Modernament, s’ha anat consolidant la imatge del General Moragues amb l’obra creada per l’escultora Rosa Martínez Brau, i inaugurada a Sort el 1981.

La mateixa representació, però en aquest cas feta de guix, es va fer servir a l’acte que va organitzar el dia 9 de setembre de 1984 la Comissió pro homenatge al General Moragues, al Pla del Palau de Barcelona. Durant anys, aquesta figura va presidir els actes de l’Onze de Setembre al Fossar de les Moreres, a Barcelona.

El 2004, la Foneria Parellada de Lliçà d’Amunt va fer una fosa del bust del General Moragues en bronze. D’aquesta fosa, sota la direcció de la seva autora Rosa Martínez Brau, se’n varen fer dues còpies, una per a la Fundació Vila Casas i l’altra per al Memorial 1714, entitat que en va promoure la realització i que d’aleshores ençà la té exposada a la seva seu.

La Xarxa d’Entitats va encarregar en el 2012 una còpia del bust del Memorial 1714 a la Foneria Jordi Pesarrodona de Barcelona i, aquesta còpia, serà la que s’emplaçarà al Pla de Palau de Barcelona el 19 d’octubre de 2013.

Cal dir que l’escultora havia fet fer estudis grafològics i psicològics del General Moragues i seguint els cànons grecs va modelar el cap i les faccions de la cara segons el que aquells estudis li indicaven. La indumentària però, no correspon a l’època.

A partir de l’any 2007 es publiquen els rigorosos treballs de recerca sobre la indumentària militar fets per l’il·lustrador i investigador Francesc-Xavier Riart i Jou. Aquests treballs aporten un nou coneixement sobre la matèria i obren un nou camí per a representar de forma fidedigna el General Moragues i els seus companys d’armes.

Jordi Miravet Sanç
President del Memorial 1714

Fitxa de compra a la Llibreria en línia

Altres llibres sobre la guerra de successió

Deixa un comentari