El Llibre d’estil de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals | Post d’Oriol Camps

Llibre d'estil de la CCMAEs pot fer aparèixer un menor en un mitjà de comunicació sense permís dels seus pares o tutors? És lícit que un mitjà públic s’aprofiti del dolor de les víctimes de qualsevol accident, atemptat o catàstrofe per fer créixer la seva audiència? En quina llengua s’expressen els mitjans públics de Catalunya? Qui és responsable de la qualitat, no solament de la llengua, sinó també del so, de la imatge i dels continguts dels mitjans públics? Quina és la perspectiva geogràfica i nacional des de la qual emeten els mitjans de la Generalitat de Catalunya?

Aquestes preguntes i moltes més troben resposta en el Llibre d’estil de la CCMA.

L’equip de redacció és nombrós, compost per professionals, periodistes i lingüistes, dels canals de TV3, les emissores de Catalunya Ràdio i els mitjans interactius dependents de la CCMA: Imma Amadeo, Eduard Boet, Lluís Caelles, Teresa Maria Castanyer, Ferran Clavell, Joan Carreras, Marga Hervàs, Susanna Morcillo, Elisa Omedes, Marià Pou i Núria Torra.

La redacció, que va durar més de tres anys, va tenir dues fases, amb dues aproximacions diferents a aquest objecte complex que són els mitjans públics de comunicació de masses. La primera va donar com a fruit la Guia editorial, que recull en un seguit de normes institucionals la manera d’actuar dels mitjans de la CCMA i en defineix els principis, les pràctiques professionals i les condicions per a la presència de publicitat i patrocinis.

La segona s’expressa en el Manual d’ús i repassa els continguts, amb els gèneres d’informatius i esports, d’entreteniment i de ficció; la difusió a la televisió, la ràdio i internet; la perspectiva de país i territori i de gènere, i també l’ús de la llengua, en qüestions de redacció i locució, i fixa diverses convencions, entre les quals una manera senzilla de transcriure la pronúncia dels noms estrangers en els textos orals. Tot des del punt de vista de facilitar la feina i fer-la més coherent en el conjunt de les emissores i canals corporatius.

Al costat d’aquestes normes, el mateix Llibre d’estil reconeix com a referència lingüística el web esadir.cat.

El Llibre d’estil de la CCMA també es pot consultar en el web www.ccma.cat/llibredestil.

Oriol Camps i Giralt

Fitxa de compra a la llibreria en línia (versió impresa)

Fitxa de compra a la llibreria en línia (versió electrònica)

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s