Hem tingut problemes de comunicació… No hem sabut explicar-nos bé… La comunicació no és fluida… Us sona la cançoneta? En grans organitzacions, partits polítics i fins i tot en l’àmbit de la parella s’assenyala la comunicació com la responsable de tots els seus mals. Segurament en fan un gra massa, però és ben cert que la comunicació influeix en gran mesura en l’èxit dels projectes en què intervenen les persones.
A més, l’ús generalitzat d’internet, les xarxes socials i la telefonia i els dispositius mòbils ha comportat un canvi radical en l’àmbit de la comunicació, no només augmentant el nombre de canals, sinó també creant-hi un marc multidireccional que provoca canvis essencials en la relació de les persones i les organitzacions (i també en l’estructura del llenguatge), i on els elements multimèdia i transmèdia tenen cada cop un paper més determinant.
En el cas d’organitzacions grans com el Departament de Justícia és essencial establir fluxos, interlocutors, criteris i canals perquè la comunicació sigui fluida, homogènia i transparent. L’objectiu és que tots els que formem part de la institució tinguem les eines adequades de comunicació interna per poder desenvolupar la nostra feina i que la ciutadania rebi una atenció adequada i homogènia pels diversos canals de comunicació, ja sigui a través de l’atenció presencial o telefònica, ja sigui mitjançant formularis de contacte, webs i xarxes socials.
És per això, que aprofitant l’experiència d’anys de treball dels tècnics del Servei de Difusió en diferents àmbits relacionats amb la comunicació es va concebre aquesta Guia, que intenta aplegar en una publicació aspectes que aparentment poden semblar distants però que incideixen d’una manera rotunda en la comunicació de les organitzacions.
Així, en els diferents capítols de la Guia de comunicació es presenten directrius i pautes pel que fa a la comunicació escrita i a la comunicació oral; es proposen estratègies de difusió i els canals més adients per a cada propòsit i contingut; s’especifiquen criteris lingüístics, d’imatge corporativa, de presentació de textos i de retolació; també s’expliquen els aspectes a tenir en compte en relació amb les publicacions, la protecció de dades personals, l’accessibilitat i la usabilitat en entorns digitals, els drets d’autor i l’ús de recursos multimèdia.
Tot i que es tracta d’un document que s’ha fet pensant en els treballadors del Departament de Justícia, d’acord amb circuits i criteris establerts per la institució, i que segueix les directius de la Generalitat de Catalunya en relació amb la imatge corporativa, l’ús de les xarxes socials i els criteris lingüístics, creiem que pot ser útil a la ciutadania i a qualsevol tipus d’organització pel recull de coneixement i experiència aplicada que conté.
Esperem que en pugueu treure profit i que ens ajudeu a enriquir aquesta publicació amb les vostres aportacions.
Guia de comunicació (versió pdf)
És difícil coincidir en un projecte, implicar-se, posar en comú els coneixements i el treball, reflexionar sobre l’organització i valorar com podem millorar-la des de cada àmbit. Aquesta Guia és un regal per totes aquelles persones que cada dia es plantegen com millorar lo que fan i com facilitar la feina dels altres. Felicitats als participants!!!!
La invitació a la consulta i la lectura està a l’abast de tothom!!!
Una gran eina. Enhorabona!