Ramon Llull i els diàlegs mediterranis. Ramon Llull and the Mediterranean Dialogues l Post de Maria-Àngels Roque

llull llibreL’Institut Europeu de la Mediterrània (IEMed) promou i desenvolupa des de l’any 2007 un seguit de treballs acadèmics i divulgatius al voltant de la persona i l’obra de Ramon Llull (1.232-1316), la figura més universal de la cultura catalana. Filòsof i prolífic escriptor amb 260 títols en català, llatí i àrab, Llull pot ser considerat també un dels precursors del diàleg intercultural.

Amb motiu del 770 aniversari de la seva mort l’IEMed ha editat la publicació “Ramon Llull i els Diàlegs Mediterranis”/”Ramon Llull and the Mediterranean Dialogues” en què participen prop de trenta especialistes. La contribució d’experts de les dues ribes mediterrànies és en si un fet nou que vol reflexionar al voltant de l’univers del debat cultural i científic en què vivia immers el filòsof mallorquí. Els textos que composen aquesta publicació estan centrats especialment en el diàleg, però també en la ciència i el pensament, i pretenen destacar-ne els elements interculturals: la recerca científica, la metàfora, la importància de les llengües i la comunicació, tot allò que, en definitiva, ens serveix de passarel.la vàlida en relació a l’actualitat. Amb la presentació de Senén Florensa, aquesta  publicació aporta les contribucions de Djamil Aissani, Sebastià Alzamora, Mohamed Arkoun, Fatma Benhamamouche, Fatiha Benlabbah, Anthony Bonner, Mustapha Chérif, Ahmed Djebbar, Fernando Dominguez Reboiras, Gabriel Ensenyat, Alexander Fidora, Maribel Fierro, Miquel Forcada, Manuel Forcano, Pedro Martínez Montávez, Anne Marie C. Mayer, Edgar Morin, Victor Pallejà de Bustinza, Maria-Àngels Roque, Julio Samsó, Joan Santanach, Albert Soler, Dominique Urvoy, Amador Vega, Joan Vernet i Tassadit Yacine.

Els autors ens recorden, a través de l’estudi de l’obra i l’activitat del filòsof mallorquí, no només la necessitat de conèixer el pensament i la llengua de l’altre, sinó també la necessitat de trobar un terreny d’encontre comú per a iniciar un veritable diàleg. I que per avançar avui dia en el diàleg hem de fer una nova lectura de les aportacions de les diverses cultures a la civilització, per tal que els joves en tinguin una visió més equilibrada, menys endocèntrica i menys frustrant.

Maria-Àngels Roque
Directora de l’àrea de Cultures Mediterrànies de l’Institut Europeu de la Mediterrània

Fitxa de compra a la llibreria en línia

 

 

 

Leave a Reply