El Museu de les Mines de Cercs està situat a la colònia minera de Sant Corneli, fundada a finals del segle XIX per allotjar la població que treballava a les mines de carbó, seguint els models de colònies industrials ja arrelats a Catalunya. Aquesta colònia va ser el nucli miner més important de Catalunya.
El Museu mostra la història, l’evolució tècnica de la mineria a la conca del Berguedà, el treball a la mina i la vida social a la colònia. Ubicat a l’antic edifici de l’“Hogar del Minero” es visita l’exposició permanent, l’audiovisual i un pis de la colònia obrera tal com era a la dècada del 1940. Un tren miner recorre 500 m de galeria de la mina Sant Romà i permet veure com era el treball a l’interior de les galeries.
Al Berguedà, l’abundant vegetació que caracteritzava aquesta zona durant el cretaci és la base de la formació del carbó explotat a les mines de la comarca durant els segles XIX i XX. Malgrat que a finals del segle XVIII s’intentava aprofitar el carbó per a les fargues, l’explotació definitiva va arribar el 1893, gràcies a la construcció del ferrocarril i a la compra per part de l’empresari basc José Enrique de Olano de les concessions mineres dels termes de Cercs i Fígols, fet que va permetre l’explotació i la construcció de les colònies mineres. El 1911 l’empresa es va transformar en la societat anònima “Carbones de Berga, SA” i a partir de 1965 l’empresa va ser controlada per FECSA fins que el 1991 va tancar definitivament.
Les dures condicions de vida i de treball dels miners varen fer que la conca del Llobregat protagonitzés episodis importants de reivindicacions socials i laborals. Cal destacar la revolta de 1932 i la vaga de 1977 que va aconseguir el recolzament dels sindicats, dels partits polítics i de tota la comarca. L’enfrontament amb l’empresa, la lluita per les millores laborals i socials, l’anticlericalisme i la força del sindicat CNT-FAI van ser inseparables de tota la seva història.
Les guies dels museus del mNACTEC donen a conèixer el procés d’industrialització a Catalunya a través dels diferents museus situats en diversos indrets de la geografia catalana i que constitueixen el nostre patrimoni industrial.
Fitxa de compra a la Llibreria en línia
Altres publicacions de la col·lecció Les Guies dels museus del mNACTEC