Quan el que ha estat un motiu de disgust es converteix en oportunitat –i aquesta oportunitat se sap aprofitar–, el resultat acaba essent una exposició interessantíssima que reflexiona al voltant d’un fenomen molt comú en el món de l’art i, tanmateix, molt poc tractat pels museus.
És el cas de l’exposició Falsos Verdaders. L’art de l’engany, comissariada per Joan Bosch i Francesc Miralpeix al Museu d’Art de Girona.
Es podria dir que el catàleg de l’exposició Falsos Verdaders. L’art de l’engany mostra amb detall tres grans fets, tots ells vinculats entre si pel fenomen de la falsificació artística. D’una banda, s’explica l’origen de tot plegat: quan el Museu d’Art de Girona va descobrir que les taules renaixentistes atribuïdes a Pere Mates, adquirides l’any 2010, eren falses. De l’altra, es fa una acurada retrospectiva d’algunes de les falsificacions en el món de l’art al llarg de la història, així com dels principals falsificadors, i finalment, des del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya, s’explica amb tot detall el procés científic seguit per tal de certificar –en aquest cas– que les taules atribuïdes a Pere Mates són, efectivament, falses.
La història de l’arribada d’aquestes taules al museu –encara no se sap amb certesa l’autor de les falsificacions, malgrat que hi hagi algunes hipòtesis–, enllaça amb l’article central del catàleg en el qual es parla no només d’algunes de les falsificacions més espectaculars que hi ha hagut en el món de l’art, sinó que també s’endinsa i analitza les diverses motivacions que han portat els falsificadors a enganyar museus i institucions culturals de tot tipus, amb les seves obres que, perfectament, podrien passar per autèntiques donada la seva indiscutible qualitat tècnica. És per això que resulta imprescindible acompanyar aquestes obres falsificades –com molt bé es pot veure en el recorregut de l’exposició i com també recull el catàleg– amb l’explicació científica dels restauradors i químics experts que exposen, d’una manera clara, concisa i entenedora per a tothom, el procés que se segueix per a determinar que una obra d’art és falsa.
El catàleg reprodueix les taules autèntiques de Pere Mates acarades amb les falses, igual que s’ha fet a l’exposició, en un joc de contraposició que convida l’espectador – i en el cas del catàleg, el lector– a anar descobrint quines obres són les autèntiques i quines són les falses. Amb textos en català i anglès de Carme Clusellas, Joan Bosch, Francesc Miralpeix i Josep Paret, el catàleg esdevé un relat minuciós i interessantíssim d’aquest món tan desconegut i apassionant que és el de les falsificacions de les obres d’art.
Maria de Lluc Serra
Museu d’Art de Girona
Fitxa de compra a la Llibreria en línia
Xarxa de Llibreries Acreditades de la Generalitat de Catalunya