Memòria de l’Any Pompeu Fabra │Apunt de la Direcció General de Política Lingüística

El 2018 es va celebrar l’Any Pompeu Fabra, un any dedicat a commemorar la figura i l’obra de Pompeu Fabra amb motiu dels 150 anys del naixement del lingüista i gramàtic català i dels 100 de la publicació de la Gramàtica catalana. L’objectiu: fer conèixer la figura de Fabra i la seva obra a tota la ciutadania i també incentivar la creativitat i la participació ciutadana en la celebració de l’Any.

Des de la Direcció General de Política Lingüística del Departament de Cultura es va impulsar l’Any Pompeu Fabra amb actes arreu del territori en memòria i reconeixement del Mestre. Amb Jordi Ginebra i Mir com a comissari de l’efemèride, es va convidar les institucions, les entitats i el conjunt de la societat civil del país a compartir col·lectivament la celebració de l’Any Fabra amb actes i iniciatives que reconeguessin la persona i la seva obra.

La Memòria de l’Any Pompeu Fabra és el testimoni de la intensa activitat commemorativa resultant d’aquesta iniciativa. Els textos, elaborats per David Paloma, Mònica Montserrat i Helena Badell, fan un recorregut descriptiu, de vegades ràpid i en ocasions més detallat, a través de les nombroses activitats dutes a terme al llarg del 2018. I cal remarcar com l’obra comença amb una primera afirmació ben sentida i contundent: “Any Pompeu Fabra. Una efemèride excepcional”.

El contingut s’organitza després en vuit grans apartats: “L’acte inaugural”, “Fabra entra en escena”, “Fabra al territori”, “Fabra a l’aula”, “Fabra al paper”, “Fabra als mitjans de comunicació i a les xarxes”, “Fabra de regal” i “La cloenda”. Cada apartat dona pas a diferents facetes de la commemoració per mostrar l’activitat de l’Any: des de l’acte inaugural a Badalona, fins a l’acte de cloenda a Barcelona, passant per centenars d’altres activitats arreu del territori com exposicions, actes acadèmics, publicacions, celebracions populars, etc. Tot ha quedat recollit en una publicació electrònica de 230 pàgines, moltes de les quals són grans imatges que transporten qui les veu als escenaris i espais on s’ha dut a terme allò que es descriu.

La Memòria de l’Any Pompeu Fabra, publicada pel Departament de Cultura, està disponible en format de llibre electrònic al repositori DRAC. Des d’aquí també es pot descarregar la versió PDF i la versió per a dispositius Android i dispositius iOs (Apple).

Memòria de l’Any Pompeu Fabra (epub)

Deixa un comentari