Apoderar les dones joves de la Mediterrània, un pas clau per promoure l’economia social i solidària │ Apunt de l’Observatori Català de la Joventut

L’Observatori Català de la Joventut, de l’Agència Catalana de la Joventut-Direcció General de Joventut, ha publicat l’informe Apoderar les dones joves de la Mediterrània, un pas clau per promoure l’economia social i solidària per conèixer fins a quin punt l’economia social i solidària (ESS) representa una oportunitat diferenciada per a les trajectòries laborals de les dones joves.

Entre les principals conclusions podríem destacar:
. L’ESS és un espai on les dones joves troben possibilitats de conciliar i de treballar de manera sostenible amb la seva vida degut principalment a la capacitat d’autogestió de la feina i els horaris de treball.
. L’ESS és un espai on la majoria de projectes col·lectius i persones que hi participen tenen una socialització de gènere, així com un ampli coneixement del feminisme que porta al fet que la perspectiva feminista s’incorpori a la majoria d’espais.
. No obstant això, les dones encara es troben amb moltes dificultats ja que operen en l’economia tradicional, on els lideratges són encara molt masculins i es valora el treball des d’un punt de vista molt productivista; centrat en la viabilitat econòmica i la competitivitat, i on les tasques reproductives són invisibles i poc valorades.

La viabilitat econòmica dels projectes acostuma a ser una dificultat i la manera d’assegurar el seu funcionament és mitjançant l’autoexplotació, de manera que les mesures de conciliació i sostenibilitat de la vida es van postergant, i es prioritza la viabilitat econòmica del projecte.

A més de l’anàlisi, la publicació recull recursos i proposa un seguit de recomanacions i orientacions per desenvolupar polítiques públiques que fomentin l’ESS.

Aquesta recerca s’emmarca en un projecte de cooperació impulsat per l’Agència Catalana de la Joventut entre regions de la conca mediterrània: Catalunya, Tànger-Tetuan-Al Hoceima (Marroc), Sussa (Tunísia), Còrsega (França) i Campània (Itàlia) amb l’objectiu de promoure l’economia social i solidària impulsada per dones joves.

Andreu Camprubí Trepat, Marina Medina Roca, Mireia Sierra Andrés i Roger Soler i Martí
Autors i autores

Apoderar les dones joves de la Mediterrània, un pas clau per promoure l’economia social i solidària (pdf)

Altres publicacions de la col·lecció Anàlisis

Deixa un comentari