La mirada del biblista. Instants d’eternitat │ Apunt de Joan Eusebi García

El catàleg de l’exposició La mirada del biblista. Instants d’eternitat. El Pròxim Orient al fons fotogràfic del pare Ubach ofereix una panoràmica del treball fotogràfic dut a terme entre 1922 i 1951 a Xipre, Egipte, Síria, Turquia, Iraq, Iran i, de manera especialment intensa, al que llavors eren els mandats britànics de Palestina i Transjordània per part de Bonaventura Ubach (1879-1960) i els seus col·laboradors.

En aquesta mostra, organitzada per l’Institut Europeu de la Mediterrània (IEMed) i l’Abadia de Montserrat, s’hi exhibeixen 76 imatges que no son sinó un petit tast de les més de 6.000 fotografies capturades per tal de complementar gràficament la Bíblia Grossa de Montserrat, de la qual es publicaren 25 volums de traducció i tres d’il·lustració entre 1926 i 1982.

El catàleg, a més de reproduir a tota plana cadascuna de les imatges de la mostra, contextualitza l’evolució política de la zona durant el període d’entreguerres a partir de sengles articles deguts al diplomàtic Rafael Dezcallar i l’historiador Jorge Ramos Tolosa. Alhora, el pare Pius-Ramon Tragan, el darrer d’aquells monjos de Jerusalem que traduïren i il·lustraren la Bíblia Grossa, fa una semblança del pare Ubach en tant que biblista i fotògraf, mentre que el comissari de la mostra, Joan E. García, situa la producció dels monjos montserratins en el context de la fotografia del Pròxim Orient.

Per la seva banda, l’antropòloga Elisenda Ardèvol reflexiona sobre el llenguatge visual i la virtualitat comunicativa de les imatges que ens ocupen, alhora que la fotògrafa i coordinadora de la digitalització del fons fotogràfic, Tatiana Donoso, ens introdueix al sistema de documentació, preservació i catalogació emprat per Ubach i col·laboradors, així com al procés de restauració i digitalització del fons dut a terme per iniciativa de l’Institut Europeu de la Mediterrània.

En definitiva, tant l’exposició com el catàleg obren una petita finestra cap a un fons fotogràfic poc conegut però excepcional, ja que constitueix una de les millors col·leccions europees sobre el Pròxim Orient durant el període crucial que s’estén entre la dissolució de l’Imperi Otomà i els processos de descolonització i aparició de nous estats després de la fi de la Segona Guerra Mundial. Un fons fotogràfic que el pare Ubach va crear com a testimoni darrer d’un món que veia desaparèixer davant dels seus propis ulls.

Joan Eusebi García Biosca
Arqueòleg, coordinador del catàleg i comissari de la mostra “La mirada del biblista”

Fitxa de compra a la Llibreria en línia

Xarxa de Llibreries Acreditades de la Generalitat de Catalunya

Leave a Reply