El llibre sobre el tipògraf republicà federal Joaquim Viñas Pagès (1848-1913) dona a conèixer una figura oblidada en la història del republicanisme federal català, com tantes d’altres que van fer possible la important presència d’aquesta formació política a finals del segle XIX. Aquesta recuperació ha estat possible gràcies al fet que el seu arxiu, amb documentació personal i amb material aplegat pel mateix Viñas Pagès de cara a redactar escrits, juntament amb la seva biblioteca, han estat conservats durant més d’un segle per la seva descendència, la qual va acordar fer-ne donació a la Generalitat de Catalunya.

L’obra s’estructura en dues parts ben diferenciades. La primera inclou un estudi redactat per l’historiador Pere Gabriel, que presenta un marc general del republicanisme català i espanyol on s’inscriu la faceta més política de Viñas Pagès. El segon bloc d’aquest estudi és a càrrec de la historiadora Mercè Renom i de la historiadora i documentalista Pilar Triadó, que ofereixen el perfil més personal del biografiat. Aquest es va formar en els anys agitats de mitjan segle XIX previs a la revolució de 1868, va participar en els debats del Congrés Obrer de 1870 i en la constitució de la Federació Regional Espanyola de l’Associació Internacional de Treballadors (AIT) o Primera Internacional, i es va alinear amb el corrent partidari de l’acció política, tot prenent responsabilitats en l’espai del republicanisme federal. La segona part del llibre conté l’inventari de l’arxiu de Joaquim Viñas Pagès, organitzat en quatre apartats: llibres i opuscles, fulls impresos, periòdics i dossiers.
Aquest llibre ha comptat amb el suport del Centre d’Història Contemporània de Catalunya i amb una presentació del seu director, Jaume Sobrequés i Callicó, centrada en l’Anuari Republicà Federal de 1870, una de les publicacions editades pel mateix Viñas Pagès.
Es tracta, doncs, d’una aportació significativa als estudis sobre els sectors populars de la segona meitat del segle XIX i dels espais en què es van articular les bases del republicanisme català i espanyol. Constitueix una eina molt útil per a investigadors que vulguin emprendre noves recerques i avançar en el coneixement d’un període i d’uns protagonistes encara no prou coneguts.
Fitxa de compra a la Llibreria en línia
Xarxa de Llibreries Acreditades de la Generalitat de Catalunya