Un nou turisme per a un nou escenari

L’Institut d’Estudis de l’Autogovern ha publicat Un nou turisme per a un nou escenari, on s’explora com el patrimoni cultural i històric, la riquesa paisatgística, l’arquitectura reconeguda mundialment, el clima mediterrani i la competitivitat en matèria hotelera i de restauració han posicionat Catalunya com un pol d’atracció turístic de primer ordre.

Això ha fet que el turisme sigui un destacat motor i dinamitzador econòmic a casa nostra. No debades Catalunya és la principal destinació turística de l’Estat i el territori amb més persones afiliades a la Seguretat Social que treballen en aquest sector. Tanmateix, aquestes xifres d’èxit no han de deixar de menar-nos a reflexionar sobre fins a quin punt és sostenible econòmicament, social i ambiental aquesta dinàmica, ja que el turisme presenta elements beneficiosos com el seu impacte sobre el mercat laboral, com hem vist, però també d’altres que no ho són tant com l’afectació que té sobre el mercat de l’habitatge, el consum de recursos hídrics, l’explotació del territori, la neteja o la seguretat, entre d’altres.

Es tracta, a més, d’un abordament complex, ja que es tracta de qüestions que depenen d’administracions diferents, en funció del repartiment competencial que preveu el nostre ordenament, i que involucra diversos sectors econòmics i socials.

Així, doncs, es fa necessari repensar el model turístic en termes de resposta conjunta de tots els actors concernits, de manera integral, per fer front als nombrosos reptes que comporta una activitat tan rellevant, a fi d’assolir un model que continuï generant riquesa i projecció global, situant al centre de les polítiques públiques i de la gestió privada la protecció del medi ambient i el benestar de les persones.

Fitxa de compra a la Llibreria en línia

Text complet: pdf │ epub

Xarxa de Llibreries Acreditades de la Generalitat de Catalunya

Deixa un comentari