Informe de la comunicació a Catalunya 2009–2010 | Post de Marta Civil

Com incideix la crisi econòmica en els diversos sectors del sistema de comunicació a Catalunya? La transició de la televisió analògica a digital ha comportat una important reordenació de l’oferta audiovisual pública i privada, però això ha afavorit el pluralisme o ha fomentat la concentració del mercat català? La progressiva implantació d’Internet i la proliferació de nous equipaments tecnològics, com els telèfons mòbils d’última generació i les tauletes, estan modificant els usos i consums de la informació i dels mitjans de comunicació en general, però aquesta nova tendència fomenta i augmenta el consum dels mitjans en català o precisament fa perillar el seu futur?

Aquestes i altres preguntes són les que posa a debat l’Informe de la comunicació a Catalunya 2009–2010, una obra col·lectiva d’investigació original, de periodicitat biennal, de l’Institut de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona (InCom-UAB), que arriba, amb aquest volum, a la seva sisena edició.

L’Informe neix com a eina de consulta, per poder ajudar a interpretar no només els mitjans de comunicació tradicionals (premsa, ràdio, televisió, cinema), sinó també les indústries culturals (editorial, fonogràfica, videogràfica i multimèdia), factors transversals que configuren el sistema de comunicació (polítiques de comunicació, publicitat, grups de comunicació, Internet i telecomunicacions), elements essencials de l’espai català de comunicació (la llengua i la comunicació local), a més a més d’aprofundir en l’estat dels estudis i la recerca en comunicació a Catalunya. L’obra, que aporta elements per entendre el que ha passat fins ara i quines són les perspectives que es dibuixen en un futur, s’ha concebut per ser llegida consecutivament, però també en permet la lectura independent per capítols, amb conclusions parcials, precedits per un text introductori inicial, a mode de síntesi, que aporta les principals claus del bienni.

El llibre és el resultat d’un complex treball en equip, que ha comptat amb la participació de trenta-quatre especialistes de diverses universitats públiques i privades i del sector empresarial, i un equip editor format per Miquel de Moragas i Spà, Isabel Fernández Alonso, José Joaquín Blasco Gil, Bernat López i Marta Civil i Serra. Des de la primera edició de l’Informe, l’any 2000, el projecte ha obtingut el suport de la Generalitat de Catalunya i el patrocini de Gas Natural Fenosa, ininterrompudament.

Per als lectors que vulguin seguir aprofundint en l’evolució del sector de la comunicació a Catalunya destaquem que poden aconseguir, també en format ePub, l’Informe de la comunicació a Catalunya 2007–2008, el qual va inaugurar la col·lecció Lexikon Informes de la Generalitat de Catalunya, l’any 2009.

Marta Civil i Serra
Coeditora de l’Informe de la comunicació a Catalunya 2009–2010
Institut de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona (InCom-UAB)

Text complet en ePub

Altres títols de la col·lecció Lexikon Informes a Publicacions de la Generalitat

One thought on “Informe de la comunicació a Catalunya 2009–2010 | Post de Marta Civil

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s