Roser Bru. Superar la distància és el títol de l’exposició dedicada a l’obra i figura de l’artista catalana-xilena Roser Bru i Llop (Barcelona 1923 – Santiago de Xile 2021), que el Museu d’Art de Girona ha produït des de novembre de 2024 i fins a març de 2025 i que ha estat comissariada per Àlex Mitrani i Inés Ortega-Márquez. Roser Bru va néixer a Barcelona i de ben petita va viure un primer exili familiar a París, durant la dictadura de Primo de Rivera. Retornats a Barcelona, van viure intensament la proclamació de la República i seguidament un segon i definitiu exili que portaria a la família, primer a França i seguidament a Xile, embarcats en el vaixell Winnipeg, llogat per Pablo Neruda, el qual llavors era cònsol a París.

Bru va estudiar Belles Arts a Santiago i va mantenir una gran amistat amb Neruda, així com amb altres exiliats catalans, especialment amb l’escriptora Montserrat Abelló. De fet, malgrat que va desenvolupar tota la seva carrera artística a Xile, sempre va mantenir vives les arrels catalanes i els contactes amb artistes i escriptors catalans. La seva obra primera va estar influenciada per les iconografies del romànic català, especialment les figures totèmiques de les marededéus, i també una evident influència de l’informalisme català, sobretot de l’obra de Tàpies, que va descobrir en un primer viatge de retorn a Catalunya l’any 1958.
Pintora i gravadora, va esdevenir una de les artistes més destacades i reconegudes a Xile, on va ser guardonada amb el Premio Nacional de Artes Plásticas, el 2015. El 2018 va rebre la Medalla de Oro al Mérito de las Bellas Artes Españolas, com a reconeixement i homenatge a la seva figura. Cinc anys més tard va rebre la Creu de Sant Jordi de la Generalitat de Catalunya.
Bru va morir el 2021 amb 98 anys. Just el 2023 es va celebrar a Xile el centenari del seu naixement, que es fa extensiu ara amb l’exposició del Museu d’Art de Girona i la publicació del catàleg.

L’exposició permet tornar a veure obra de Roser Bru a Catalunya després de gairebé 20 anys per posar en relleu l’origen català de l’artista, així com el vincle emocional, però també artístic, que va mantenir amb Catalunya. Alhora, vol recuperar la seva figura i trajectòria, amb una proposta que es desenvolupa a partir de tres eixos temàtics –les iconografies femenines, les reivindicacions democràtiques i els referents humanístics i geogràfics– i que busca mostrar la dimensió de l’obra de Roser Bru i fer-la present, de nou, a Catalunya.
El projecte expositiu es desenvolupa i ha rebut l’impuls i suport de l’ambaixada de Xile a Espanya i del Ministeri de Cultura de Xile, i la col·laboració de la Fundació Roser Bru a Xile, així com un suport especial del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, i l’acompanyament de l’Institut Ramon Llull i de la Casa Amèrica Catalunya, entre altres.
El catàleg es compon de diversos articles d’estudiosos especialistes en la matèria: el comissari Àlex Mitrani encapçala la llista d’articles amb “Roser Bru. Superar la distància, vèncer la malenconia”; el segueix el text de la comissària Inés Ortega-Márquez, “Roser Bru, una referent de les belles arts xilenes”; i les aportacions d’altres estudiosos com Adriana Valdés, Susanna Portell, Julià Guillamon o l’artista Paula Bonet. Així mateix, s’acompanya d’una biografia, una cronologia i una expografia de la pintora, realitzada per Natàlia Esquinas, coordinadora científica de la publicació i documentalista de l’exposició.
Museu d’Art de Girona
Fitxa de compra a la Llibreria en línia
Xarxa de Llibreries Acreditades de la Generalitat de Catalunya