Guia per a la definició de marcs competencials | Apunt del Servei de Recerca, Innovació i Transferència de l’EAPC

L’Escola d’Administració Pública de Catalunya (EAPC) ha publicat la Guia per a la definició de marcs competencials, número 13 de la col·lecció Eines per als recursos humans. La publicació vol oferir un model comú i homogeneïtzador que esdevingui un instrument de suport per a qualsevol administració que hagi d’afrontar el repte de definir les funcions, capacitats i habilitats comunes d’un conjunt de llocs de treball en la seva institució.

La definició de marcs competencials és una metodologia de descripció d’agrupació de llocs de treball que facilita a les administracions públiques la gestió integral del talent en la seva organització. Aquests marcs descriuen les funcions i els estàndards tècnics, de coneixements i d’actituds i habilitats comunes a un conjunt de llocs de treball, que són necessaris per assolir un acompliment superior en la pràctica professional.

L’EAPC es presta com a eix vertebrador del talent i del coneixement de tot l’ecosistema de governança pública de Catalunya, cosa que implica treballar a partir de marcs competencials, funcionals i curriculars comuns a tot el sistema per tal d’afavorir la coherència, la col·laboració i la mobilitat dels servidors públics entre administracions.

Així es configura al Pla Estratègic de l’EAPC 2022-2027 per mitjà del nou Model d’Aprenentatge i Desenvolupament, que se centra en l’adquisició i millora de les competències professionals com a factor clau per comptar amb administracions eficients, eficaces i capaces d’aprofitar les oportunitats i adaptar-se als nous reptes.

En aquest context, la definició de funcions i perfils professionals, els marcs professionals i els models de desenvolupament associats a una política o servei públic esdevenen la clau de volta de tots els processos de la gestió integral del talent: identificar, captar, seleccionar, desenvolupar, reconèixer, avaluar i retenir.

Entre els objectius específics de la Guia i per extensió de la definició de marcs competencials, destaquen establir la professionalitat requerida per a una funció o per a un col·lectiu professional; ser la base per definir els objectius d’aprenentatge que ha d’assolir la formació inicial i continuada adreçada a la professionalització de les persones que desenvolupen la funció definida, i servir de referent per dissenyar els plans de desenvolupament professional.

La Guia per a la definició de marcs competencials té la finalitat d’orientar les administracions públiques que requereixen definir funcions, capacitats i habilitats comunes necessàries d’un conjunt de llocs de treball per tal de garantir la prestació d’un servei de qualitat. En el procés de definició s’identifiquen quatre passos principals: descripció de l’àmbit d’aplicació, definició de la competència tècnica, definició de les competències transversals i validació.

La publicació s’emmarca en l’Any Europeu de les Competències, que pretén impulsar l’aprenentatge permanent per desenvolupar el talent i donar resposta a les necessitats de nous perfils professionals. L’Escola ha editat aquesta guia també en castellà i es pot descarregar al web de l’EAPC.

Guia per a la definició de marcs competencials (pdf) (epub)
Guía para la definición de marcos competenciales (pdf) (epub)

Col·lecció Eines per als recursos humans

Deixa un comentari